CDFOM - Certified Data Centre Facilities Operations Manager - EPI

Trzydniowy kurs Certyfikowanego Menadżera Obsługi Urządzeń Centrum Danych (CDFOM) ma na celu przekazanie uczestnikom pogłębionej wiedzy z zakresu zarządzania operacjami centrum danych, od planowania do monitorowania i sprawozdawczości. Skomplikowane zadanie, jakim jest zarządzanie centrum danych o wysokiej dostępności i krytycznym znaczeniu zostaje w trakcie kursu rozłożone na systematyczne procesy. CDFOM® jest intensywnym kursem prezentującym najlepsze praktyki omawiane przez profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu globalnymi urządzeniami centrów danych.

Ramowy Program Centrum Danych został opracowany przez Enterprise Product Integration PTE Ltd (EPI) – światowego lidera w zakresie edukacji, certyfikacji i akredytacji specjalistów centrów danych.

Twoje kompetencje to gwarancja bezpiecznego biznesu

Program certyfikowanych szkoleń obejmuje wszystkie zagadnienia związane z projektowaniem, budową, uruchomieniem, eksploatacją i standaryzacją współczesnych centrów danych.

Uczestnicy

Szkolenie CDFOM® kierowane jest do wszystkich specjalistów w dziedzinie IT, pracujących w oraz wokół centrum danych. Zalecamy wcześniejsze ukończenie kursu CDCP®.

Otrzymujesz globalną akredytację i uznanie

Po zakończeniu szkolenia każdy uczestnik zdaje egzamin akredytowany przez EXIN – niezależnego, globalnego audytora szkoleń IT. Wydawany certyfikat –  „Certyfikowany Menadżer Obsługi Urządzeń Centrum Danych” jest uznawanym na całym świecie potwierdzeniem unikatowej wiedzy w zakresie centrów danych.


AGENDA

Zespół obsługi centrum danych

  • Kryteria i atrybuty przywództwa
  • Jak zorganizować wydajną i skuteczną strukturę zespołu zarządzającego obsługą urządzeń?
  • Określanie ról, zakresu odpowiedzialności i umiejętności
  • Kluczowe cele działania (KPO) i ich ocena
  • Rotacja stanowisk, nagrody, awanse i planowanie kolejności jako strategie wzrostu i utrzymania talentów
  • Szkolenia i ich ocena
  • Zarządzanie zmianami roboczymi, układanie harmonogramów i planowanie siatek 

Zarządzanie sprzedawcami

  • Wybór i kwalifikacja sprzedawców
  • Zarządzanie ryzykiem i radzenie sobie z niezgodnościami, odpowiedzialnością publiczną, prawnymi procedurami eskalacji i reklamacji
  • Kluczowe zagadnienia umowy ze sprzedawcą o świadczenie usług
  • Mierzenie wydajności i sprawozdawczość 

Konserwacja urządzeń

  • Opcje konserwacji
  • Główne zagadnienia dotyczące umów o wykonanie konserwacji
  • Praktyka decydowania pomiędzy kompleksowymi / niekompleksowymi systemami konserwacji
  • Pułapki gwarancji
  • Zgodność raportów o wykonaniu usług z umowami konserwacyjnymi.
  • Zagadnienia dotyczące poszczególnych faz konserwacji
  • Konserwacja prewencyjna, przewidująca, warunkowa oraz RCM
  • Zarządzanie częściami zamiennymi w zakładzie / poza zakładem; jak określać, które części trzymać w zakładzie? 

Zarządzanie bezpieczeństwem i wymogi ustawowe

  • Zgodność/regulacje ustawowe i branżowe
  • Reagowanie w nagłych przypadkach oraz polityka i procedury bezpieczeństwa
  • Wymogi i procedury PTW (pozwolenie na wykonanie prac)
  • Ogólne zasady i regulacje dotyczące centrum danych
  • Ergonomiczna przestrzeń robocza
  • SOP w przypadku przerw w dostawie prądu, pożaru, zagrożenia bombami, itp. 

Zarządzanie umową o poziomie usług (SLA)

  • Określanie ograniczeń projektu centrum danych
  • Określanie kryteriów pomiaru i raportowania
  • Dostosowanie SLA firmy do SLA sprzedawcy
  • Określanie procedury zarządzania szansą dla instalacji i deinstalacji nowego sprzętu
  • Zarządzanie sprawozdaniami i eskalacją

 

Zarządzanie ochrona fizyczną

  • Wytyczne z norm ANSI/TIA-942, ISO/IEC- 27001/02, SS507
  • SOP (Standardowe Procedury Operacyjne) w codziennym zarządzaniu ochroną kontroli dostępu, takie jak
    • Kontrole wejścia/wyjścia i zarządzanie dostępem
    • Pozwolenie na wykonywanie pracy (PTW) i postęp prac wykonawcy
    • Dostawa towarów
    • Dostęp klienta, itp.
  • Efektywne trasy patrolowania oraz jak zapewnić czujność 24x7
  • Postępowanie w przypadku zagrożeń zewnętrznych, takich jak kryzys, sytuacje awaryjne
  • Zarządzanie incydentami ochrony

Zarządzanie codziennymi operacjami centrum / zarządzanie piętrem

  • ITSM/ITIL (zarządzanie usługami IT) w centrum danych
  • Wymogi i procedury przekazania zmiany
  • Zarządzanie aktywami i zapasami sprzętu, oprogramowania, części zamiennych, materiałów eksploatacyjnych, itp.
  • Procedury i obowiązki zarządzania piętrem, takie jak przydział miejsc na półkach, zarządzanie instalatorami
  • Analiza przedinstalacyjna zasilania, chłodzenia, ciężaru, EMF, ochrony ppoż. i innych istotnych czynników
  • Z ciężarówki na półkę
  • Obsługa wyposażenia przychodzącego
  • Inspekcja, rozpakowanie i procedury ochrony
  • Procedura i wymogi przechowywania
  • Przenoszenie wyposażenia do hali komputerowej
  • Zakończenie instalacji
  • Procedury deinstalacji/uruchomienia 

Zarządzanie pojemnością

  • Określanie limitów projektu centrum danych
  • Ustalanie progów, monitoringu i raportowania
  • Przegląd firmy oraz planowanie przyszłej pojemności
  • Rozwiązania techniczne pomocne w planowaniu pojemności, takie jak Obliczeniowa Dynamika Płynów (CFD), rozwiązania dotyczące zarządzania pojemnością i konfiguracją 

Zarządzanie okablowaniem

  • Przegląd wymogów ANSI/TIA-942, ANSI/TIA-606
  • Specyfikacja i etykietowanie okablowania w oparciu o ANSI/TIA-606 zasilanie w półce i okablowanie sieci
  • Wymogi etykietowania
  • Okablowanie/dokumentacja układu półki kablowej 

Czyszczenie centrum danych i zwalczanie szkodników

  • Rodzaje zanieczyszczeń spotykanych w centrach danych, takie jak H2S, cząsteczki powietrza, itp.
  • Powszechnie spotykane przyczyny zanieczyszczeń w centrum danych
  • Standardy, polityka i techniki redukcji oraz usuwania kurzu, szkodników i innych zanieczyszczeń oraz zakłóceń 

Monitoring i automatyzacja centrum danych

  • Wymogi monitoringu centrum danych
  • Ustawienie progu i wymogi raportowania
  • Wymogi powiadamiania i eskalacji
  • Automatyczny 24h system biletowania helpdesk
  • Zarządzanie incydentami i skargami klientów oraz zmianą
  • Pomiar wydajności i wymogi monitoringu takie jak zużycie paliwa i wody, PUE/DCiE, itd. 

Zarządzanie dokumentacją/archiwami

  • Standardy zarządzania dokumentami
  • Wymogi procesu zarządzania dokumentami
  • Minimalny i pożądany zestaw dokumentacji projektu
  • Dokumenty zarządzania operacyjnego 

Zarządzanie okresem eksploatacji urządzeń

  • Polityka i procedury rządzące zarządzaniem okresem eksploatacji urządzeń
  • Zarządzanie aktywami obejmującymi oprogramowanie i oprogramowanie firmowe
  • Sytuacje serwisowe
  • Przegląd, zaburzenia raportowanie
  • Testowy okres eksploatacji 

Egzamin próbny 

EGZAMIN: Certyfikowany Menedżer Obsługi Urządzeń Centrum Danych